Direktlänk till inlägg 8 maj 2011
En övergång till att få tillbaka "mark-effekten" aerodynamik har övergivits - men bilarna kommer fortfarande ha minskat dra för att säkerställa en minskning av bränsleförbrukningen.
Bilar kommer att använda 35% mindre bränsle och vara mer utmanande att köra men skall inte finnas mer än fem sekunder långsammare per varv.
Detta skall uppnås genom att minska storleken på vingarna och andra förändringar.
Förändringarna måste fortfarande godkännas vid ett möte i F1: s tekniska arbetsgrupp på onsdag, men även om det finns några små detaljer som skall beslutas, som väntas bli en gummi-stämpling motion.
Reglerna ska introduceras tillsammans med nya motorn förordningar, som kommer att se införandet av 1,6-liters fyrcylindrig turbos med hybrid energiåtervinningsteknologi, snarare än dagens 2,4-liters sugmotorn V8: or.
Inledningsvis som uteslutande avslöjas av BBC Sport i december,tanken hade varit att återinföra formad underfloors som ett mer effektivt sätt att minska dra med bibehållen hög aerodynamisk downforce.
Men lagen, genom deras paraplyorganisation Fota, kände att detta skulle kräva mycket arbete och kostnader och att målen för styrande organ FIA skulle kunna uppnås på ett sätt som, som en insider uttryckte det, erfordras "mindre smärta".
Istället kommer ett antal detaljerade aerodynamiska begränsningar införs för att minska luftmotståndet, men den nuvarande utformningen av undersidan av bilen, med en stegvis men plant golv, skulle bibehållas.
Dessa förändringar, det känns, kommer att uppnå samma mål som dem som av FIA, men bilarna kommer inte att vara så aerodynamiskt effektiv som ursprungligen hade hoppats.
Bilarna "dra koefficient kommer att minska från dagens nivåer på 0.9Cd till ca 0.7Cd, medan FIA: s ursprungliga förhoppning var att klippa den till 0.5Cd
Förändringarna kommer att omfatta:
* En främre vinge av minskad bredd
* En mycket grundare bakre vinge, liknande de som används vid hög hastighet Monza spår
* Betydligt lägre näsor på bilarna
* Bevarande av den rörliga bakvingen - eller dra system för att minska (DRS) - som infördes denna säsong att göra omkörning lite lättare
* En begränsning av alla de extra bitar av kaross som har grodda framför sidepods av bilarna
* En begränsning om utformningen av framvingen gavlar, för att begränsa intrikata mönster sett i dag.
Den initiala "Ground effekt" regler har kommit fram till efter veteran F1 ingenjörer Patrick Head av Williams och Rory Byrne, tidigare i Ferrari, ombads av FIA att komma med en uppsättning regler som kan göra bilarna mer effektivt och mer utmanande att köra ännu inte mer än fem sekunder långsammare per varv.
Dessa regler har lämnats in för analys till F1: s tekniska arbetsgrupp, en panel bestående av ledande ingenjörer från lagen.
Detta ledde till att lagen beslutar att lägga fram ett alternativt förslag, som Byrne produceras för deras paraplyorganisation Fota.
Efter ett möte på söndagen vid Turkiets Grand Prix, är detta den som kommer att antas på onsdag.
Williams teknisk chef Sam Michael sade att lagen hade varit motvilliga att gå ner rutten för en formad golv, eftersom det innebar mycket arbete och kostnader och det fanns osäkerhet över resultatet.
"Den enda tvistefrågan mellan Fota och FIA har varit på tunnlas golvet, med en formad plastskyddet, svarade Kalle.
"Allt annat är ganska mycket FIA förslaget, eller ganska nära det med bara några tweaks.
"Den största bekymmer var att det är en enorm mängd investeringar för lagen. Det är en ganska stor avgång.
"Om du skulle välja den vägen och har en mycket annorlunda uppsättning av drag och lift koefficienter som du inte kunde uppnå med de nuvarande reglerna, fina, det är annorlunda.
"Men lagen såg det som en stor mängd investeringar och det arbete för något som vi inte riktigt förstår.
"Vi är inte rädda för det men om du gör spendera alla dessa pengar, varför göra det och inte något man kan komma till mycket snabbt och billigt med det nuvarande golvet. FIA förstod att i slutändan.
"Det finns i budgeten effekten av att göra tunnlas golvet, en formad plastskyddet, men det finns också det faktum att det är okänt.
"Så du kunde förutsäga downforce du får från det, men du kan lätt nå dubbel. Skäl om vi håller oss med det nuvarande golvet du kan kontrolleras där downforce och dra kommer att bli."
Införandet av DRS i 2013 regler återspeglar en känsla av att enheten har varit framgångsrikt sedan det infördes denna säsong.
Michael sade: "Vi tycker att det har varit effektiv och om vi beslutar att inte fortsätta, det är lätt att gå tillbaka på det..
"Om alla lag bestäms senare var det inte bra, vi kunde lätt få bort det. Det är inte en grundläggande design, medan något liknande den böjda golvet."
Nästan alla som läser kommer, antar jag, har njutit en Dourif prestanda någon gång i sitt liv, delvis eftersom mannen är så outtröttlig som han är begåvad, delvis eftersom bland hans många arbetstillfällen har ett antal nära-ofrånkomliga kulturella j...
Varje år Turner priset listan upprättas av fyra domare med individuell smak, synsätt och bakgrund. Det finns ingen kontinuitet, och priset är inte en Lifetime Achievement Award, utan snarare syftar till att strikt belöna de fyra bästa utställningar s...
"Varning: Skott kommer att avlossas vid kvällens föreställning." Åh nej. Måste de vara? Kan jag inte få dig att tänka om? Om det finns en sak jag gillar ännu mindre än skottlossning under kvällens föreställning, det är nervös väntan på skottlossning ...
De stannar, punkt gjorts. "Ser du?" säger en av dem. "Du ser hur det kan vara överspelade?" De är unga stjärnor av Attack Block , en ny sci-fi film regisserad av Joe Cornish som ställer ett gäng södra London egendom barnen mot gorilla-liknande utomjo...
Pauline McLynn vet att hon har ett maraton framåt. Peggy Ashcroft beskrev en gång Winnie i Becketts Lyckliga dagar , som den kvinnliga motsvarigheten till Hamlet - en "toppmöte" roll. Winnie är på scenen hela tiden med bara en handväska och ett ensta...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 | |||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|